Illustration

Dagboksveckan 2016 äger rum i Boxholms kommun under vecka 39. Skriv dagbok och lämna in till Boxholms bibliotek senast den 10 oktober så har du chansen att vinna 2500 kr, 1500 kr eller 1000 kr. Vinnarna lottas fram och dessutom delar biblioteket ut 50 böcker del deltagarna. Prisutdelningen äger rum på Arkivens dag kl. 15:00 den 12 november på Boxholms bibliotek. Tryck här för att se affischen.

Länk till radioreportage inför dagboksveckan i Boxholm.

Projektet

Projektet Rädda dagboken startade 1997 och var ursprungligen ett samarbete mellan oss, Centrum för lokalhistoria vid Linköpings universitet och Folklivscentrum i Östergötland. Syftet var att rädda dagbokssamlingar till eftervärlden och projektet pågår ännu i vår egen regi. För närvarande har det kommit in cirka 30 dagbokssamlingar. Bland dessa kan nämnas en värdefull 1700-talssamling av handskrifter, ostindiefararen David Pontin, ett unikt arkivfynd, om vilket en bok har utgivits i vår skriftserie.

Som en del i projektet började vi 2005 att ordna dagboksveckor. Dagboksveckorna är en uppmaning till en vald kommuns invånare att skriva dagbok under en höstvecka. Hittills har vi mötts av stor entusiasm och många dagböcker har lämnats in. På så vis skapas ett unikt forskningsmaterial och en samtidsdokumentation.

Genomförda dagboksveckor

Finspång 2015