Arkivens dag 2015: Gränslöst

Arkivens dag 2015 firades den 14 november och temat för hela Norden var Gränslöst. I Östergötland uppmärksammades dagen på 23 platser. Till det regionala samarrangemanget i Finspång kom 300 besökare för att ta del av föreläsningar, utställningar och visningar i arkiv. På invigningen pratade Finspångs kommunstyrelses ordförande Anders Härnbro om dådet i Paris som skett under natten och hur stora händelser lämnar avtryck i arkiven. Han gick också in på religionskonflikten i Finspång för 100 år sedan. Många frikyrkor fanns runt tätorten, men blev under lång tid motarbetade av Finpångs bruk som ägde marken.

IMG_6575

Finspångskännaren Hans Lindberg använde den framlidne hembygdskännaren Eric Larssons en omfattande bildsamling ur kommunarkivet för att illustrera Finspångs framväxt från 1600-talet. Jan-Erik Svenblad anknöt till årets tema gränslöst i samband med sitt föredrag om ett flyktingläger som fanns vid Doverstorp på 1940-talet. Likheterna med dagens flyktingsituation är slående. Många av flyktingbarackerna kom efter andra världskrigets slut att skickas till Danmark för att inkvartera tyska soldater som väntade på att ställas inför krigsrätt.

-Det är väldigt svårt att förneka förintelsen i Finspång, sa Jan-Erik Svenblad. Idag vittnar endast stenlämningar och en potatiskällare om lägret som inhyste flera tusen flyktingar som delvis kom till Sverige med de vita bussarna. Emma Hagberg från Landsarkivet i Vadstena lät åhörarna få veta mer om vad de förvarar för material som kan vara intressant för Finspång, däribland flera bruksarkiv. På plats fanns såväl lokala som regionala kulturarvsaktörer, däribland kommunens fem hembygdsföreningar, Landsarkivet i Vadstena, Regionarkivet, Östergötlands Arkivförbund, Linköpings stadsarkiv, Östgöta Genealogiska förening, m.fl.

IMG_6578

Ett udda inslag under dagen i Finspång var slottsfrun Aurora Taube som tillsammans med sin kammartjänare Julius vaknat upp från 1700-talets slottsliv i Finspång. De gestaltades av kommunens kommunikationschef  Åsa Rundgren och registratorn Fredrik Wastesson. Mot slutet av dagen delades priserna ut efter den dagboksvecka som ordnades i Finspångs kommun tidigare i hös. Arkivens dag i Finspång var ett samarrangemang mellan ett 20-tal organisationer. Urban Larsson och Ulla-Karin Karlsson från Finspångs kommunarkiv och föreningsarkiv tillsammans med Östergötlands Arkivförbund var extra drivande.

IMG_6560

IMG_6568

Vi på arkivförbundet lyfte bl.a. fram gränslösa fördomar under dagen. Läs mer här.

Länk till den nationella webbplatsen och till Facebookgruppen Arkivens dag i Östergötland.

Arkivens dag 2015 uppmärksammades på 23 platser i Östergötland. Se programmet (länk).

Här finns mer underlag från planeringen av Arkivens dag 2015.