Centrum för lokalhistoria

Hans Nilsson
Öppettider
Enl överenskommelse
Centrum för Lokalhistoria tillhör Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur, ISAK, vid Linköpings universitet. Uppgifterna är bl.a. att samordna och stödja forskningsprojekt av lokalhistorisk karaktär i Östergötland. De ska även informera om forskning inom det lokalhistoriska området och ta initiativ till och samordna utbildning i lokalhistoria. Centrum för Lokalhistoria leds av en styrelse och under den finns föreståndaren Hans Nilsson. På senare tid har Centrum för Lokalhistoria engagerat sig i nätverket Folkkonst i Östergötland, tillsammans med Östergötlands museum. 2018 har utsetts till Folkkonstår i Östergötland och tillsammans med Östergötlands museum, Hembygdsrörelsen, Linköpings stift, Landsarkivet i Vadstena, m.fl. planeras en länstäckande inventering och utställning av folkkonst av alla tänkbara slag.
På bilden syns Hans Nilsson till vänster, då ordförande i Östergötlands Arkivförbund. Tillsammans med dåvarande länsarkivarie Börje Hjorth delade de ut 2001 års kulturarvspris till Ann-Marie Hagelin från Linköpings föreningsarkiv.